NZOZ Centrum Pomocy Profesjonalnej
Umów wizytę 22 24 12 444
Warszawa „Babka Tower” al. Jana Pawła II 80 lok. 21 i lok. 129

Radzenie sobie ze stresem w czasie rozwoju epidemii zakaźnej

Radzenie sobie ze stresem w czasie rozwoju epidemii zakaźnej

Radzenie sobie ze stresem w czasie rozwoju epidemii zakaźnej

(na podstawie materiałów administracji USA)

Co powinieneś wiedzieć

Kiedy słuchasz, czytasz lub oglądasz wiadomości poświęcone rozwojowi epidemii choroby zakaźnej, możesz czuć lęk albo okazywać oznaki stresu. Oznaki stresu są czymś naturalnym i mogą być nasilone, jeśli ty i twoi bliscy są w obszarze zagrożenia. W trakcie rozwoju epidemii monitoruj swoje własne zdrowie fizyczne i psychiczne. Rozpoznaj oznaki stresu w sobie i u swoich bliskich. Wiedz, jak znaleźć ulgę od stresu i gdzie udać się po pomoc.

Poznaj oznaki stresu

Poniżej wymieniamy odpowiedzi behawioralne, fizyczne, psychiczne, emocjonalne i poznawcze które są typowymi oznakami stresu i lęku. Niektóre z nich możesz zauważyć u siebie w obecnej sytuacji.

Twoje Zachowanie

Możesz odczuwać:

  • Wzrost lub osłabienie energii i poziomu aktywności
  • Wzrost używania alkoholu, papierosów, leków lub nielegalnych substancji odurzających
  • Wzrost drażliwości, prowadzącej do wybuchów gniewu i częstych kłótni
  • Kłopoty z zasypianiem, snem i odpoczynkiem
  • Częsty płacz
  • Zamartwianie się
  • Pragnienie bycia samemu przez większość czasu
  • Obwinianie innych za wszystko
  • Kłopoty w komunikacji lub w słuchaniu
  • Kłopoty w pomaganiu lub w przyjmowaniu pomocy
  • Niemożliwość odczuwania przyjemności lub czerpania radości

Twoje Ciało
Twoje ciało pokazuje stres poprzez:

  • Ból brzucha lub rozwolnienia
  • Ból głowy lub inne bóle
  • Utratę apetytu lub nadmierny apetyt
  • Pocenie się lub dreszcze z uczucia chłodu
  • Drżenia mięśniowe lub skurcze

Twoje Emocje

Możesz być:

  • Zalękniony lub zaniepokojony
  • Załamany
  • W poczuciu winy
  • Czuć się zły
  • Czuć się nieulękły lub euforyczny
  • Nieprzejmujący się niczym
  • Przytłoczony smutkiem

Twoje myślenie

Możesz być:

  • Zmieszany
  • Mieć kłopot z zapamiętywaniem
  • Mieć kłopot z klarownym myśleniem i koncentracją
  • Mieć kłopot z podejmowaniem decyzji

Poznaj, jak uwolnić się od stresu

Możesz zaradzić i załagodzić stres poprzez przeznaczenie czasu na zajęcie się sobą. Poniższe strategii mogą pomóc.

Zachowaj odpowiednią perspektywę

Ustal limity dla oglądania lub czytania wiadomości dotyczącej progresu epidemii. Możesz chcieć, aby być non stop na bieżąco, szczególnie jeśli masz bliskich w obszarze zagrożenia, ale upewnij się, że przeznaczasz czas również na inne sprawy w twoim życiu, które idą dobrze i które możesz kontrolować.

Opieraj się na faktach

Znajdź ludzi, źródła i zasoby, na których możesz polegać w dziedzinie informacji zdrowotnych i medycznych. Dowiaduj się od nich o rozwoju epidemii i jak możesz się zabezpieczać, jeśli jesteś zagrożony. Możesz zwrócić się do lekarza rodzinnego, wydziału zdrowia lub innych źródeł lokalnych, krajowych lub międzynarodowych, agencji rządowych czy też międzynarodowych organizacji. Między innymi dwie poniższe dwie organizację są wiarygodnymi źródłami:

World Health Organization (WHO)  https://www.who.int

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)  https://www.cdc.gov

Utrzymuj się w dobrym zdrowiu:

  • Jedz zdrową żywność, pij wodę
  • Unikaj nadmiaru alkoholu i kawy
  • Nie pal, nie używaj nielegalnych substancji odurzających
  • Wystarczająco długo śpij i odpoczywaj
  • Ćwicz fizycznie

Praktyczne sposoby relaksu:

  • Zapewnij częste chwile relaksu dla swoje organizmu w sposób, który najlepiej działa – głębokie oddechy, rozciąganie, medytacja, omywanie dłoni i twarzy, zaangażowanie się w przyjemne hobby
  • W przerwie pomiędzy wymagającymi zadaniami znajdź czas na coś, co sprawia ci przyjemność
  • Czas poza pracą spożytkuj na niewymagające aktywności – dobry posiłek, czytanie, słuchanie muzyki, kąpiel, rozmowę z rodziną
  • Często rozmawiaj o swoich uczuciach z bliskimi i przyjaciółmi
  • Zajmij się swoim zdrowiem psychicznym, aby pomóc obniżyć poziom stresu. Zatrzymaj się, aby spojrzeć na pozytywy w swoim życiu, takie jak związki rodzinne i z tymi, których kochasz

Zwracaj uwagę na swoje ciało, uczucia i duchowość:

  • Rozpoznaj i miej na uwadze wczesne symptomy stresu
  • Rozpoznaj jak twoje wcześniejsze doświadczenia wpływają na twój sposób myślenia i odczuwania w tej sytuacji i jak w przeszłości poradziłeś sobie ze swoimi myślami, emocjami i zachowaniem w podobnych sytuacjach
  • Wiedz, że uczucie winy, depresji, stresu i złości jest częste w trakcie takich wydarzeń jak epidemia, nawet jeśli ta w bezpośredni sposób nie dotyczy ciebie osobiście
  • Bądź w kontakcie z innymi osobami, które doświadczają stresu w związku z tą sytuacją. Rozmawiaj na temat swoich odczuć w związku z rozprzestrzenianiem się epidemii, dziel się wiarygodnymi informacjami i ciesz się z możliwości rozmowy na inne tematy, aby pamiętać, że są jeszcze inne sprawy ważne dla ciebie i rozwijające się w pozytywny sposób
  • Znajdź czas na odnowienie duchowe poprzez medytację lub pomaganie innym w potrzebie

Źródła

Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA). (2014, 21 October). Copingwith stress during infec􀀒ous disease outbreaks (Pub. No. SMA14-4885). Retrieved 23 January 2020

from https://store.samhsa.gov

 

×